"Det som berört mig mest är hur läsning har skapat gemenskap. Barn som annars inte brukar hitta varandra har suttit tillsammans och jämfört böcker, skrattat åt samma scener och hjälpt varandra att förstå svåra ord. Det är något magiskt med att se hur en klass växer – inte bara i sina färdigheter, utan i sitt mod, sin fantasi och sin nyfikenhet.
För mig är Den stora läsutmaningen mer än en tävling. Det är ett sätt att öppna dörrar. Att ge barn möjligheten att upptäcka att språket är en kraft, ett skydd och ett verktyg för livet.” / Anna Johnsson Svallin, lärare Brokind skola, Linköping
"Jag trodde aldrig någonsin på detta positiva resultat som Den stora läsutmaningen har gett klassen! En elev sa efter sista dagen, jag har fått en ny hobby - att läsa. En annan elev sa, va ska vi inte få läsa på rasterna mer?! "/ Klass 4, Västansjö skola
"Ovärderligt för att öka läsengagemang, läslust och klassens "vi"-känsla! / Rebecca Marklund, Lärare Gottskär Grundskola
"Vilken rolig lästävling. Jag har många elever i klassen som fått upp ögonen för bokens magiska värld och blivit riktiga bokmalar nu under hösten. Mycket positiv feedback även från föräldrar som är imponerade över sina egna barns nya läsrutiner. Jag är väldigt glad att vi valde att delta."/ Jenny Friberg, Lärare, Kullaviksskolan.
“Den stora läsutmaningen blev den perfekta moroten för att få min klass att läsa allt vad de bara orkade och förmådde under höstterminen! Aldrig varit med om att en klass varit så peppade på läsning som dessa varit! Tack vare läsutmaningen!” /Maria Nyström, klasslärare Hagenskolan Göteborg
Citat från elev i åk 4 på Bäckseda skola i Vetlanda: "Jag hade aldrig varit på biblioteket i stan tidigare, men nu har jag gått dit med mamma och jag hittade jättemånga bra böcker, både på arabiska och svenska. Och vet du, jag fick ett eget lånekort och allt.”